تاريخچه تجربه كاربري (UX)

در اين وبلاگ به توضيح نحوه طراحي سايت مي پردازيم.

پنجشنبه ۰۱ خرداد ۰۴

تاريخچه تجربه كاربري (UX)

۱۲ بازديد

هرچند تجارب كاربري يك مضمون‌ نوظهور طراحي سايت در مشهد در دنياي امروزي به شمار مي آيد، البته رد پاي آن را مي‌اقتدار در حين تاريخ انسان روئت كرد. در طي‌هاي قبل مفهومي به اسم تجربيات كاربري وجود نداشت، البته عموم اصول آن را در بخش اعظمي از امور رعايت مي‌كردند. وقت گير‌ترين ردپاي تجارب كاربري را مي‌قدرت در چهار هزار سال قبل از ولادت مسيح در فرهنگ وتمدن باستاني چين روئت كرد. فلسفه فنگ شويي راياپارس چيني‌ها بر آراسته‌سازي اطراف معاش به طور باصرفه، كاربردپسند و با بيشترين هارموني تمركز دارااست. آنان در فنگ شويي او‌لين اصول تجربيات كاربري را به عمل مي‌بستند تا تجربيات معنادار و متانت‌بخشي از گوشه و كنار معاش خويش بدست آورند.
بعداز آن رد پاي ديگري از اصول تجربيات كاربري را مي‌قدرت در فرهنگ و تمدن يونان باستان روءيت كرد. اوراق و مداركي از قرن پنجم پيش از ولادت در يونان باستان بدست آمده كه گواه اين مدعي ميباشد. در آن فرصت يوناني‌ها ابزارآلات و دور و بر فعاليت خويش را بر طبق اصول ارگونومي پياده سازي مي‌كردند.
پياده سازي تجارب كاربري ولي در زمان امروزي به صورت دور از شوخي در صنعت مطرح شد. در آخرها قرن نوزدهم صنعتگران و متفكراني مثل فردريك وينزلو تيلور و هنري فورد استارت به توده‌آوري اصول پياده سازي تجارب كاربري و به كار گيري آنها در محصول ها صنعتي خويش كردند.
به خواسته بالابردن عملكرد كارگران، تيلور پژوهش ها پرهزينه‌اي را در مورد طرز تعامل كارگران با ابزارهاي عمل اعمال اعطا كرد. ahrefs صحيح مثل طراحان تجارب كاربري مدرن، تيلور هم در آن مجال طريق تعامل كارگران با ابزارها و توليدها را نظارت كرد تا بتواند شايسته ترين پياده سازي را براي ابزارها در لحاظ بگيرد.
در وسط قرن بيستم، يك مهندس صنعت هاي به اسم هنري دريفوس عمل‌هاي متعددي در قضيه پيشرفت پياده سازي تجربيات كاربري جاري ساختن بخشيد. وي در يكي كتاب‌هايش ميگويد: «رابطه مشتري با فرآورده يكي مهم ترين نقاط كليدي تلاش جنس به شمار مي آيد. در‌حالتي كه جنس بتواند شم امنيت، راحتي و شوق بيشتر براي خريد در مشتري ساخت‌و‌ساز نمايد، آن وقت طراح متاع فعاليت خويش را به خير اعمال داده ميباشد.»
در ده سال 90 شخصي به اسم دون نرمن در كمپاني اپل با تيتر معمار تجربيات كاربري سرگرم به فعاليت شد. وي او‌لين شخصي بود كه با يك تيتر شغلي مرتبط با تجارب كاربري شاغل شد. نرمن درين وضعيت شغلي مي‌خواست بر كليه جنبه‌هاي رابطه مشتري با مال تمركز داشته باشد. از پياده سازي صنعتي، گرافيك و ظواهر جنس گرفته تا تعامل فيزيكي استفاده كننده با فرآورده تمامي ذيل لحاظ وي بودند.
از آن فرصت دقت به تجربيات كاربري در كمپاني‌ها مرسوم شد تا امروز كه حالت‌هاي شغلي زيادي در مسئله تجربيات كاربري وجود داراست. از پژوهشگر تجربيات كاربري گرفته تا طراح تعامل جنس به عنوان مثال حالت‌هاي شغلي مي باشند كه براي پوشش همگي جنبه‌هاي تجربيات كاربري توليدها بوجود آمده‌اند. اما در دنياي امروز با بسط دنياي ديجيتال، تجارب كاربري هم بيشتر در حوزه ديجيتال التفات پيدا نموده است. مسئله‌هايي مثل ساخت وب سايت، نرم افزار و بازي از مهم ترين ناحيههايي مي‌باشند كه با پياده سازي تجربيات كاربري سروكار دارا هستند ولي در دنياي غيرديجيتال هم اين حوزه حضوري دورازشوخي از خويش نماد داده ميباشد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.